| 
		Er du faret vild i nogle af alle de underlige begreber, som 
		dukker op, når du læser om søgemaskiner ? Læs mere her, hvor du kan se en kort beskrivelse af de mest kendte ord og begreber. 
		Så kan du måske bedre forstå de enkelte ord og begreber, og bedre se 
		vigtigheden og sammenhængen.
 
				
					
						
							
								
									
										
											
		
		JDAConsult 
											prøver med sin SEO ordbog at belyse 
		de forskellige fagudtryk. 
		 
		 
		Algoritme - Er en kompliceret 
		formel, der anvendes af søgemaskiner til beregning af relevans ud fra 
		givne kriterier, ved f.eks. at justere på en algoritme på en søgemaskine 
		kan den måde den opfatter de enkelte sider ændres. Søgemaskiner som 
		Google, Bing og Yahoo mv. anvender komplicerede algoritmer til beregning 
		af placeringer af websider i deres index og de ændres ofte og er ofte 
		årsagen til at ens side den ene dag er på side 1 og den anden dag på 
		side 5 i f.eks. Google. 
 
 Domæne 
		- (Domænenavn. På engelsk: Domain, domain name eller web name). 
		Et domæne er navnet på din hjemmeside, som f.eks. denne sides domæne 
		hedder webseo.dk. De fleste domænenavne der bruges på internettet er 
		såkaldte "2. niveau" domæne navne (På engelsk: second level domain 
		names). Første niveau er typen eller landekoden (f.eks. dk eller 
		com) og andet niveau er selve domæne navnet, f.eks. webseo i webseo.dk. 
		Hvert "1. niveau" navn, som dk eller com (På engelsk: Top level 
		domain eller TLD) administreres af en organisation og dk 
		administreres af DK-Hosmaster.
 
 
 Duplicate content - 
		(Duplikeret indhold). Er en sammenhængende tekst, der enten helt 
		eller delvis bruges af flere hjemmesider. Teksten er altså ikke unik og 
		er ikke blevet omskrevet, inden denne er blevet lanceret af flere 
		hjemmesider. Specielt Google har algoritmer som holder øje med at de 
		ikke viser søgeresultater med samme indhold.
 
 
 Linkbuilding - 
		Staves som et ord på dansk, men er i sin oprindelse to ord: Link 
		building. Helt enkelt betyder det opbygning af links til, fra og internt 
		i din hjemmeside. Linkbuilding er en del af SEO / Søgemaskineoptimering. 
		Effektiv og grundig linkbuilding giver din hjemmeside en bedre placering 
		i søgemaskinerne.
 
 
 Metatags -
		(Metadata). Metatags er koder placeret i dokumentets header, her 
		er det muligt at foretage beskrivelser af siden og er en effektiv metode 
		for webmastere til at give søgemaskiner oplysninger om siden. Metatags 
		skal sættes op, således at du får nævnt dine produkter, ydelser, eller 
		din branche. Med andre ord, de ord du gerne vil findes på som er næsnt 
		på den eneklte side.
 
 
 Pagerank - 
		Er en Google begreb og er en numerisk værdi som repræsenterer hvor 
		betydningsfuld en webside er på nettet, set med Googles briller. Google 
		benytter reglen at hvis een webside linker til en anden webside, så er 
		det sidestillet med at den ene webside giver en demokratisk stemme til 
		den anden webside. Så desto flere stemmer en given webside har, desto 
		mere betydningsfuld må den være. Google tildeler hjemmesider og deres 
		undersider en pagerank der går fra 0 til 10, hvor 10 er bedst.
 
 
 Webcrawler - 
		(Søgerobot) Er et program der er opbygget til at scanne websider og 
		hente data. En webcrawler requester en side og udtager det indhold som 
		programmet er udviklet til at hente. F.eks. Google Bot, som er en 
		webcrawler der indekserer websider og behandler de indsamlede data efter 
		deres egen algoritme, for derefter at anvende disse data i deres 
		søgeresultater på søgemaskinen.
 
 |