Er du faret vild i nogle af alle de underlige begreber, som
dukker op, når du læser om søgemaskiner ? Læs mere her, hvor du kan se en kort beskrivelse af de mest kendte ord og begreber.
Så kan du måske bedre forstå de enkelte ord og begreber, og bedre se
vigtigheden og sammenhængen.
JDAConsult
prøver med sin SEO ordbog at belyse
de forskellige fagudtryk.
Algoritme - Er en kompliceret
formel, der anvendes af søgemaskiner til beregning af relevans ud fra
givne kriterier, ved f.eks. at justere på en algoritme på en søgemaskine
kan den måde den opfatter de enkelte sider ændres. Søgemaskiner som
Google, Bing og Yahoo mv. anvender komplicerede algoritmer til beregning
af placeringer af websider i deres index og de ændres ofte og er ofte
årsagen til at ens side den ene dag er på side 1 og den anden dag på
side 5 i f.eks. Google.
Domæne
- (Domænenavn. På engelsk: Domain, domain name eller web name).
Et domæne er navnet på din hjemmeside, som f.eks. denne sides domæne
hedder webseo.dk. De fleste domænenavne der bruges på internettet er
såkaldte "2. niveau" domæne navne (På engelsk: second level domain
names). Første niveau er typen eller landekoden (f.eks. dk eller
com) og andet niveau er selve domæne navnet, f.eks. webseo i webseo.dk.
Hvert "1. niveau" navn, som dk eller com (På engelsk: Top level
domain eller TLD) administreres af en organisation og dk
administreres af DK-Hosmaster.
Duplicate content -
(Duplikeret indhold). Er en sammenhængende tekst, der enten helt
eller delvis bruges af flere hjemmesider. Teksten er altså ikke unik og
er ikke blevet omskrevet, inden denne er blevet lanceret af flere
hjemmesider. Specielt Google har algoritmer som holder øje med at de
ikke viser søgeresultater med samme indhold.
Linkbuilding -
Staves som et ord på dansk, men er i sin oprindelse to ord: Link
building. Helt enkelt betyder det opbygning af links til, fra og internt
i din hjemmeside. Linkbuilding er en del af SEO / Søgemaskineoptimering.
Effektiv og grundig linkbuilding giver din hjemmeside en bedre placering
i søgemaskinerne.
Metatags -
(Metadata). Metatags er koder placeret i dokumentets header, her
er det muligt at foretage beskrivelser af siden og er en effektiv metode
for webmastere til at give søgemaskiner oplysninger om siden. Metatags
skal sættes op, således at du får nævnt dine produkter, ydelser, eller
din branche. Med andre ord, de ord du gerne vil findes på som er næsnt
på den eneklte side.
Pagerank -
Er en Google begreb og er en numerisk værdi som repræsenterer hvor
betydningsfuld en webside er på nettet, set med Googles briller. Google
benytter reglen at hvis een webside linker til en anden webside, så er
det sidestillet med at den ene webside giver en demokratisk stemme til
den anden webside. Så desto flere stemmer en given webside har, desto
mere betydningsfuld må den være. Google tildeler hjemmesider og deres
undersider en pagerank der går fra 0 til 10, hvor 10 er bedst.
Webcrawler -
(Søgerobot) Er et program der er opbygget til at scanne websider og
hente data. En webcrawler requester en side og udtager det indhold som
programmet er udviklet til at hente. F.eks. Google Bot, som er en
webcrawler der indekserer websider og behandler de indsamlede data efter
deres egen algoritme, for derefter at anvende disse data i deres
søgeresultater på søgemaskinen.
|